2023 was een lastig jaar voor het WK rallycross. Sinds het drama met Special One Racing dat zich afspeelde in Lydden Hill, kwamen de wagens uit RX1e niet meer in actie. Overigens is het onderzoek naar die brand nog lopende. De laatste twee wedstrijden werden afgewerkt met RX2e-bolides en daarom besloot de organisatie om voor de komende twee jaren ook klassieke verbrandingsmotoren weer toe te laten. De slogan: ‘Het gevecht tussen technologieën’.
Vanaf volgend jaar komt er dus een mix van twee verschillende aandrijvingen. Dat is overigens niet nieuw, want zowel het Brits- als het Nordic kampioenschap maakten al die keuze. Op mondiaal niveau gaat het echter wel om een première. Beide categorieën zullen het op gelijk niveau tegen elkaar opnemen. Overigens rijden de klassieke brandstofmotoren met duurzame benzine.
In totaal worden er zestien tickets toegekend voor het nieuwe seizoen, terwijl andere deelnemers race per race de toelating krijgen om aan de start te komen. Overigens verdwijnt de Superpole shootout uit beeld en wordt die vervangen door op voorhand gekozen startposities voor de heats. De bedoeling is om de baanevolutie zo laag mogelijk te houden en zo meer gelijkheid te garanderen.
Tot slot introduceert de promotor een nieuwe bandenfabrikant. Hoosier zal de fakkel overnemen van Cooper Tires, na een succesvolle test vorige maand.
Foto’s: Thomas Smets – Johnny Loix
Tweet
Autosport.be Premium Partners
Autosport.be Partners
Social Media Information
Copyright 2000-2023 Autosport.be - Contacteer ons