Valentino Rossi over verleden, heden en toekomst bij Team WRT

Louise de Graaf


Valentino Rossi over verleden, heden en toekomst bij Team WRT – Autosport.be

van der Horst
Valentino Rossi
Valentino Rossi

Valentino Rossi is een levende legende, die zich na zijn MotoGP-carrière volledig stortte in de GT-racerij. Daarvoor slaat hij al enkele jaren de handen in elkaar met Team WRT onder leiding van Vincent Vosse. Autosport.be sprak met Rossi in de marge van de Gulf 12 Hours in Abu Dhabi, over de weg naar WRT en hoe de troepen van Vincent Vosse hem richting zijn eerste GT-succes leidden. Over zijn zegekansen op het Yas Marina Circuit is de Italiaan nuchter. Hij pakte in 2019 dan wel een algemeen podium alsook de zege in de ProAm-klasse, samen met trouwe vriend Alessio Salucci en halfbroer Luca Marini, en mikt nu op diezelfde prestatie met Pro-teamgenoten Dries Vanthoor en Nick Yelloly.

  • STX Motorhomes

Je reed eerder al de Gulf 12 Hours, en met succes. Hoe kijk je nu, enkele jaren later, terug op het traject dat je hebt afgelegd als GT-racer?

Team WRT - BMW M4 GT3
Team WRT – BMW M4 GT3

In het begin, eind 2021, was het moeilijk om te begrijpen naar welk team ik moest trekken. Ik kende MotoGP als mijn broekzak en ik volgde de enduranceracerij wel, maar ik kende de teams in de paddock niet echt. Ik sprak met verschillende constructeurs en teams, maar WRT in de persoon van [Team Principal] Vincent Vosse, zocht me persoonlijk op in Tavullia (Rossi’s woonplaats n.v.d.r.) en vanaf het eerste moment was er een klik. Hij vertrouwde in mijn snelheid en daarom koos ik voor WRT. Ik ben enorm blij met die beslissing, want WRT is een van de allerbeste teams in de paddock. We begonnen in 2022 met de Audi en dit jaar schakelden we over naar BMW. Dat lukt aardig, ik voel me goed daarbij. We krijgen heel wat ruggesteun van de fabriek en ik heb een serieus programma. De wagen is heel anders in vergelijking met de Audi, bijvoorbeeld op vlak van motorpositie en het feit dat het een turbomotor is, maar ik hou ervan. De wagen laat zich goed besturen en ik ben blij om voor BMW te mogen rijden.

Hoe schat je je kansen in bij de Gulf 12 Hours, loert je eerste echte algemene endurancezege om de hoek?

Dries Vanthoor - Nick Yelloly - Valentino Rossi
Dries Vanthoor – Nick Yelloly – Valentino Rossi

Het is belangrijk voor mij om uit te komen in de Pro-klasse omgeven door zeer sterke teamgenoten. Dat was vorig jaar zo, maar zeker ook dit jaar met alle BMW-fabriekspiloten. Dat is enorm goed, om te verbeteren en bij te leren van de Pro’s. Zij zitten constant in de wagen, werken tijdens het jaar heel wat races af en zijn altijd zeer zeer snel vanaf de allereerste ronde. Dat is voor mij dus belangrijk, zodat ik er wat kan van opsteken.

Team WRT - BMW M4 GT3
Team WRT – BMW M4 GT3

Dit jaar waren we in de GT World Challenge Europe meer competitief in sprint dan in endurance, omdat we wonnen in Misano en daarnaast nog twee podiums pakten. Dat lag voor een deel ook aan de karakteristieken van de circuits, ik denk dat de sprintcircuits beter aansloten bij onze wagen. Wat er hier zal gebeuren, valt af te wachten. We gaan proberen knokken voor het podium en we moeten ook BMW punten bezorgen in de strijd om de titel (IGTC, n.v.d.r.). Zoals steeds heb je heel wat wagens en veel rijders die bloedsnel zijn, dus het is nog vroeg dag om ons potentieel in te schatten.

Welke gebieden moet je nog bijschaven als je je kansen op een algemene zege in de 24H van Spa wil vergroten?

Team WRT - BMW M4 GT3
Team WRT – BMW M4 GT3

Spa was voor ons eigenlijk niet zo slecht. Ik denk dat het onze beste [endurance] race van het seizoen was, waarbij we als zesde finishten. Je weet dat er in Spa meer dan 70 wagens aan de start staan en het niveau ligt erg hoog; het is de beste GT-race ter wereld. We genieten er dus van en het is belangrijk om tijdens de trainingen de balans van de wagen te begrijpen. Als je, bijvoorbeeld in Spa, lange stints moet rijden, is het belangrijk dat om constant voldoende grip uit te banden te halen, zeker in de laatste 20 minuten van de stint. Dit is moeilijk om te begrijpen, want gewoonlijk is de wagen op nieuwe banden geweldig, maar nadien moet je echt werken op de banden om ook aan het einde van de stint nog snelheid te kunnen ontwikkelen. Ik denk dat we op dat vlak nog kunnen verbeteren.

Wat brengt de toekomst, ben je geprikkeld door de Hypercar van BMW?

Team WRT - BMW M4 GT3
Team WRT – BMW M4 GT3

Ik zal volgend jaar zonder twijfel de hypercar aan de tand voelen, maar daarna moeten we naar mijn prestaties kijken. Enkel de allerbeste piloten zullen aan de bak gaan met de hypercar. We gaan dus moeten afwachten. Ik ben enorm blij met mijn GT-activiteiten en het feit dat ik in het FIA WEC kan uitkomen. Als ik echter de kans krijg om te racen met een prototype, waarom niet. Ik heb vorige maand overigens ook met een LMP2 getest van het team in Bahrein.

Foto’s: Martijn Wouters – Vincent Wouters




Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op zondag 10 december 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gulf 12 Hours.
  • De Swert Opticiens





Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment