Nieuwssprokkels uit de endurance racerij, week 46

Louise de Graaf


Glenn McGee/Anthony McIntosh - Precision Performance Motorsports
Glenn McGee/Anthony McIntosh – Precision Performance Motorsports

*** Terwijl Amaury Bonduel de Lamborghini World Finals won voor de Pro’s, ging de titel bij de Am’s niet naar een Europees duo. Daar pakten de Amerikanen Glenn McGee en Anthony McIntosh de titel. Zij behaalden de winst op zaterdag en waren zeker van winst nadat hun voornaamste uitdager Gabriele Rindone een spin maakte op zondag. In de Lamborghini Cup ging de titel naar Shota Abkhazava. Langs Belgische zijde kwamen alleen Serge Doms (BDR Competition by Grupo Prom), Nigel Bailly (CMR) en Mario Martlé en Kenneth Linthout voor Totaalplan Racing in actie. Op zaterdag eindigde Doms als 27ste, terwijl de rest de finish niet haalde. Op zondag haalde iedereen wel de meet, met op kop Bailly als zestiende, Martlé/Linthout als 20ste en Doms een plekje verder.

Sébastien Bourdais en Renger van der Zande
Sébastien Bourdais en Renger van der Zande

*** Cadillac Racing trekt richting IMSA met een ongewijzigde rijdersbezetting. Ook in 2024 rekent men weer op de ervaring van Renger van der Zande en Sébastien Bourdais voor het volledige seizoen, terwijl Scott Dixon hen vervoegt in de IMSA Michelin Endurance Cup. Zo is Cadillac rond met hun aankondigingen voor IMSA, gezien Pipo Derani en Jack Aitken al bevestigd waren bij Action Express Racing. Helaas zal er wel geen derde wagen aan de start verschijnen tijdens de Rolex 24, zoals dit jaar het geval was.

*** AO Racing, bekend van de befaamde Rexy-livery, is ook (bijna) rond met zijn twee bezettingen voor IMSA. Het team zal volgend seizoen namelijk debuteren in LMP2 met een Oreca. Daar krijgen PJ Hyett en Gunnar Jeanette het gezelschap van Paul-Loup Chatin. De Fransman is geen onbekende in IMSA, gezien hij dit jaar nog de titel won met Ben Keating bij PR1/Mathiasen Motorsport.

*** De tweede line-up betreft de Porsche die vorig jaar ingezet werd in GTD. Deze maakt namelijk een opstap naar GTD Pro. Sebastian Priaulx lag al zeker vast op deze wagen en wordt nu gekoppeld aan Laurin Heinrich. De eerstgenoemde heeft zijn strepen met Porsche al verdiend door de inaugurale seizoen van Porsche Carrera Cup North America te winnen, terwijl de Duitser dit jaar uitkwam in de DTM en ook nog de pole bemachtigde tijdens de Indianapolis 8 Hours. Wie de derde man wordt voor de Endurance Cup is nog niet gekend.

Conquest Racing - Ferrari 296 GT3
Conquest Racing – Ferrari 296 GT3

*** Conquest Racing, het team van Eric Bachelart, is eveneens bijna rond met haar huiswerk. Manny Franco zal al zeker van de partij zijn. Wie zijn teamgenoot wordt voor het hele seizoen valt nog af te wachten. Voor de Michelin Endurance Cup en vooral de Rolex 24 is men dan wel al rond met Cedric Sbirrazzuoli en Alessandro Balzan.

*** AWA heeft ook zijn voorbereidingen bijna rond. Naast Nico Varrone en Anthony Mantella zullen Orey Fidani en Matt Bell de tweede Corvette Z06R GT3.R bemannen. Beiden krijgen het gezelschap van Thomas Merrill en Lars Kern. Merill vervoegt zich bij Varrone en Mantella, terwijl nieuwbakken fabriekspiloot Charlie Eastwood hen zal vergezellen in Daytona. Kern zal dan weer het duo Fidani/Bell vervoegen, wat eveneens opvallend is gezien de Duitser altijd in één adem met Porsche vernoemd werd.

*** Het fabrieksteam, geleid door Pratt Miller Motorsports, heeft ook zijn livery al voorgesteld. De fans zullen alleszins niet kunnen klagen, want men heeft besloten om in de befaamde gele kleuren verder te racen volgend seizoen.

*** Het lijkt wel het jaar van de overstappen bij fabriekspiloten. Nadat Mercedes er al twee kwijtspeelde met Raffaele Marciello en Daniel Juncadella, verliest Acura/Honda eveneens een grote naam. Mario Farnbacher trekt namelijk richting The Heart of Racing, waar hij als derde piloot zal fungeren in de GTD Pro Aston Martin Vantage AMR GT3. Voor de Duitser ook een einde aan zeven jaar bij dezelfde constructeur, waar hij toch wel een aantal titels mee behaalde. Bij het team van Ian James zal hij instappen met Ross Gunn en Alex Riberas.

*** Wayne Taylor Racing with Andretti Autosport is nu helemaal rond voor Daytona. Voor hun twee wagens hebben ook zij de laatste namen bekend gemaakt: Marcus Ericsson en Jenson Button. Ericsson komt vanaf 2024 uit voor Andretti in IndyCar. De Zweed zal instappen bij Ricky Taylor, Felipe Albuquerque en Brendon Hartley. Button hoeft geen introductie, zelfs niet in de GTP-klasse gezien hij tijdens Petit Le Mans uitkwam voor JDC-Miller Motorsports. Dus geen huidig Formule 1-piloot zoals het team origineel had aangegeven, al mogen ze niet klagen met de aanwinsten.

*** Richard Westbrook maakt dan weer de overstap van Chip Ganassi Racing naar JDC-Miller Motorsports. De Brit kwam al uit voor het team in 2022, alvorens over te schakelden naar de Porsche 963 en Westbrook aangenomen werd als fabriekspiloot. Nu keert hij terug naar het team als vaste naam, waar hij de plaats van Mike Rockenfeller inneemt en naast Tijmen van der Helm zal plaats nemen. Voor de Rolex 24 komen Phil Hanson en Ben Keating erbij.

*** Nielsen Racing heeft zijn bezetting klaar voor de Asian Le Mans Series in Sepang begin december. Daar krijgt men overigens twee debutanten achter het stuur van hun LMP2. Ferdinand Habsburg leidt het team, met naast hem Alejandro garcia en Ian Loggie. Garcia won dit jaar de LMP3 titel in de European Le Mans Series, terwijl Loggie vooral bekend is van zijn GT-carrière in de British GT.

*** Craft-Bamboo Racing rekent dan weer op de diensten van Jules Gounon, Anthony Liu en Jayden Ojeda voor hun eerste deelname sinds 2014. Gounon hoeft geen introductie, terwijl Liu de huidige kampioen is in Fanatec GT World Challenge Asia. Ojeda verdiende dit jaar zijn strepen in de Fanatec GT World Challenge Australia.

*** GruppeM Racing is klaar voor de Gulf 12 Hours. Lucas Auer zal daar vergezeld worden door Frank Bird en Lorenzo Ferrari. Beide heren haalden dit zitje door de beste te zijn tijdens de Mercedes-AMG Young Driver Test, waar zij als beste uit de bus kwamen uit een groep van 22 piloten tussen de 17 en 25 jaar die goud of zilver geclassificeerd zijn.

Alpine A424 Beta LMDh
Alpine A424 Beta LMDh

*** Alpine blijft volop testen met hun A424. Afgelopen week voegde het nog eens 5000 km aan testkilometers toe tijdens een test van 30 uur in Aragón, waarbij ze toch een aantal problemen ondervonden met olie- en waterlekken, maar ook de turbo en electronica bleven niet probleemloos. En dat net voor de deadline voor de homologatie van het seizoen, die volgende maand afloopt.

Foto’s: Pratt Miller Motorsports – Lamborghini Squadra Corse – IMSA – Fanatec GT World Challenge America – Alpine





Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment