Misano: António Félix da Costa wint na chaotische race

Louise de Graaf


Nog voor de start van de race was er een knullig moment nochtans van Dennis. De Brit maakte een slipper bij het uitrijden van de pits, waardoor hij een Austin Powers-moment kende. Maar hij was wel sterk tijdens de race, die zoals verwacht, een zeer chaotisch verloop kende. In de eerste ronden was er wel elke ronde een nieuwe leider, waaronder polesitter Mitch Evans (Jaguar), Pascal Wehrlein (Porsch), Sébastien Buemi (Envision Racing) en Jean-Éric Vergne (DS Penske). Al verloren we wel in de openingsronde Edoardo Mortara (Mahindra), die zijn bolide in het gras parkeerde. En een paar ronden later zagen we de eerste kandidaat voor het kampioenschap van het voorplan wegvallen.

Nick Cassidy (Jaguar) was goed mee vooraan, maar bij het aansnijden van de chicane werd hij aangetikt door Vergne. Hierdoor liep de Nieuw-Zeelander schade op aan zijn voorvleugel, die vervangen moest worden. Hiervoor kreeg de Fransman een tijdstraf van vijf seconden, die later belangrijk zou blijken. Maar Cassidy was niet de enige die wegviel. Een ronde later verloren we ook Wehrlein van het voorplan. De Duitser reed in op – wederom – Vergne, met schade tot gevolg.

Met twee belangrijke pionnen voor het kampioenschap die wegvielen, bleef de race zeer onvoorspelbaar. Continu werd de leiding door verschillende piloten overgenomen. Zelfs Vandoorne, die vertrokken van de achttiende plek ineens een paar keer de kop nam. Dit strategisch steekspel bleef even doorgaan, tot we in de tweede helft van de wedstrijd konden zien wie het beste zijn energiemanagement had geregeld. Dat bleeken op dat moment Rowland en Da Costa te zijn. Alles kwam in zijn beslissende plooi tijdens de laatste ronden.

Eens Rowland de bevestiging kreeg dat hij goed zat qua energie, besloot de Brit om het er op te wagen om weg te rijden van de rest. Da Costa merkte dit en volgde de Nissan en ging zelfs over Rowland naar de leiding. Daarachter volgden Vergne en Dennis, die eveneens uit de achterste gelederen naar voren was geschoven, in een gevecht om de derde plaats. Gezien de Fransman stevig verdedigde, konden Da Costa en Rowland wegrijden. En dit zou ook zo blijven, waardoor Da Costa zijn eerste overwinning sinds Kaapstad vorig jaar achter zijn naam schreef, terwijl Rowland zijn vierde podium op rij te pakken had.

Dannis kon, gezien de penalty van Vergne, zeker zijn van de derde plaats. Dan was het af te wachten voor de Fransman waar hij zou eindigen, wat uiteindelijk de achtste plek bleek te zijn, achter Günther, Dan Ticktum (ERT), Evans en Sérgio Sette Câmara (ERT). Vandoorne moest in de laatste ronden uitkijken qua energie. De Rumbekenaar was als een jojo in het veld, maar bekocht dat met zijn energieverbruik. Uiteindelijk moest hij zelfs stoppen met gas geven in de laatste bocht, waardoor hij Norman Nato (Andretti) moest voorlaten en tevreden moest zijn met een tiende plek.

Met het wegvallen van Cassidy en Wehrlein tijdens de race,is het Rowland die kon profiteren om naar de leiding in de tussenstand te springen. De Brit heeft vijf punten voorsprong op landgenoot Dennis, terwijl Wehrlein nu op tien tellen volgt. Jaguar ligt nog wel op kop in het teamklassement, maar ziet Porsche wel tot op drie punten naderen, terwijl Andretti al op 24 punten ligt. Hiermee zit de eerste racedag er op, en herhalen we morgen alles terug opnieuw. Te beginnen met een laatste training om 8 uur.

Foto’s: Formula E





Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment