In de openingsfase van de wedstrijd drong Leclerc wel nog aan bij Verstappen. De Monegask kon zich na de start zelfs even naast de Nederlander zetten, maar Verstappen liet zich niet vangen en bleef op kop. Vanaf dan kon Leclerc niet langer meer aanklampen, al liet hij de drievoudige wereldkampioen niet al te ver weg rijden. Achter hen was het Oscar Piastri (McLaren) die goed startte, maar daarna wegdeemsterde op de mediumbanden. Eerst werd de Australiër voorbij gestoken door Lando Norris (McLaren) en een handvol ronden later door Russell. Piastri reed in de dertiende ronde binnen voor banden, wat het teken was voor de eerste ronde pitstops..
Een ronde na Piastri kwam teamgenoot Norris binnen, maar deze kende een zeer slechte pitstop. Niet één, maar twee problemen bij het wisselen van zijn banden zorgden ervoor dat hij een pitstop van vijf seconden afwerkte en zo Russell, die op hetzelfde moment de pits opzocht, hem voorbij reed. De rest van het peloton kwam één voor één binnen, tot alleen Yuki Tsunoda (Scuderia AlphaTauri) overbleef en zo even op kop kwam. Een sentimenteel moment voor de Japanner en het team, die afscheid nemen van teambaas Franz Tost na deze GP. Bij AlphaTauri mikte men vooral op een éénstopper, om zo hun positie te verbeteren in de constructeursstand en de Japanner kwam als laatste in ronde 22 binnen.
Vanaf dan was het vooral uitkijken naar wie de vice-titel bij de constructeurs zou pakken: Ferrari of Mercedes. Terwijl Leclerc en Russell vooraan hun werk deden, waren het Carlos Sainz (Ferrari) en Lewis Hamilton (Mercedes) die het verschil zouden maken. Vooral de Spanjaard kende een moeilijke wedstrijd, waarbij ze bij Ferrari gokten om twee keer voor de harde rubbers te gaan, om dan uiteindelijk een korte derde stint af te werken. Maar dat senario verliep allesbehalve naar behoren, want Sainz viel ronde na ronde meer naar achteren. Daardoor werden de punten constant herschikt tijdens de race, waarbij één van beide teams geregeld afwisselend op de tweede plek belandden.
De start van de tweede pitstopcyclus begon in de 33ste ronde met Norris, die daarmee dichter naderde op Russell, maar niet voorbij kon steken. Ook Leclerc hield zonder problemen stand op plek twee, terwijl Red Bull zijn beide piloten langer liet rijden. Vooral om Pérez zo dicht mogelijk te laten aan sluiten bij Norris. Dat lukte ook in de 47ste ronde, maar het plan liep alsnog mis. Na het lange rechte stuk raakte de Mexicaan de Brit tussen de bochten zes en zeven. Toen hij er uiteindelijk een ronde later wel voorbij geraakte, kreeg hij voor de tik een tijdstraf van vijf seconden. Ondertussen bleef de Maxicaan wel opschuiven en raakte hij ook voorbij Russell. Vanaf dan werd het een tactisch steekspel.
Terwijl Verstappen zonder problemen de winst pakte, liet Leclerc in de laatste ronde Pérez expres voorbij. Hiermee in de hoop dat hij meer dan vijf seconden voorsprong zou opbouwen op Russell. Dit vooral met het oog op de tweede plek bij de constructeurs, gezien Sainz de top tien niet ging halen. Alleen lukte het plan niet, want Pérez had net geen vier seconden voorsprong op de Mercedes, waardoor de Red Bull terugviel naar de vierde plaats. Norris vervolledigde de top vijf, terwijl Piastri, Fernando Alonso (Aston Martin) en een verdienstelijke Tsunoda plaatsen zes, zeven en acht claimden. Gezien Hamilton als negende over de meet kwam en twee punten pakte, was Mercedes zeker van de tweede plaats in de eindstand met drie punten verschil op Ferrari. Lance Stroll (Aston Martin) maakte de top tien compleet.
Tot sot mogen we ook de prestaties van Verstappen niet vergeten, die zelfs nu weer twee records bijspijkert. Zo is de Nederlander de eerste met negentien overwinningen in één seizoen en reed hij maar liefst 1000 ronden op kop dit jaar. Het zal de komende jaren moeilijk worden om dit te evenaren.
Uitslag Race F1 Grote Prijs van Abu Dhabi 2023
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull Racing | 58 ronden in 1:27:02.624 |
2. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | +17.993s |
3. | George Russell | Mercedes-AMG F1 Team | +20.328s |
4. | Sergio Pérez | Red Bull Racing | +21.453s |
5. | Lando Norris | McLaren F1 Team | +24.284s |
6. | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | +31.487s |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin F1 Team | +39.512s |
8. | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | +43.088s |
9. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG F1 Team | +44.424s |
10. | Lance Stroll | Aston Martin F1 Team | +55.632s |
11. | Daniel Ricciardo | Scuderia AlphaTauri | +56.229s |
12. | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | +66.373s |
13. | Pierre Gasly | Alpine F1 Team | +70.360s |
14. | Alexander Albon | Williams Racing | +73.184s |
15. | Nico Hülkenberg | Haas F1 Team | +83.696s |
16. | Logan Sargeant | Williams Racing | +87.791s |
17. | Zhou Guangyu | Alfa Romeo F1 Team | +89.422s |
18. | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Ferrari | DNF |
19. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team | +1 lap |
20. | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | +1 lap |
Foto’s: Georges de Coster