Finale Races: Esmee Kosterman sluit seizoen af met winst – titel voor Tomas De Backer

Louise de Graaf


Johan Land - NiceRacing
Johan Land – NiceRacing

De startopstelling van de Race 2 en daarmee afsluitende wedstrijd van het seizoen is conform de uitslag van de kwalificatie. Daarmee op poleposition De Groot met naast zich De Backer. Op rij twee De Leeuw en Marnix de Wit en op rij drie Kosterman en Johan Land. Daarachter nog Maxim van den Doel en Marieke Stuff. Hoewel het de hele dag droog was geweest in Assen, geeft de buienradar aan dat het gedurende de Fiesta-race weleens zou kunnen gaan regenen. De kans was zelfs zo groot dat de wedstrijdleiding de wedstrijd officieel als ‘wet race’ verklaarde en regenbanden waren aldus  toegestaan. Terwijl de Fiesta’s op de grid plaatsnamen, volgden de eerste meldingen binnen van druppels achter op het circuit. Niemand nam echter de gok om te wisselen en dus vertrok iedereen op slicks.   

Eén vertrok er echter niet want De Backer kwam uit de opwarmronde meteen de pits in met motorische problemen. Vanaf pole had De Groot een goede start en nam de leiding. Een heel slechte start had De Leeuw die zelfs door zo ongeveer het gehele veld gepasseerd werd. Kosterman stootte niet alleen meteen door naar plek twee, maar nam in de eerste ronde zelfs de leiding over van De Groot. Op drie De Wit, gevolgd door Van den Doel, De Leeuw, Land en Stuff. Intussen stond bij De Backer in de pits de motorkap nog altijd open. Als we nu even bedenken wat er voor Czyz mogelijk was geweest als hij in Assen van start was gegaan, dan kwam het erop neer dat de Pool de algemene titel voor het grijpen zou hebben gehad!  

Esmee Kosterman leidt de dans
Esmee Kosterman leidt de dans

Kosterman ging uitstekend want de Bas Koeten Racing-rijdster pakte een paar tienden op De Groot, terwijl Van den Doel ten koste van De Wit oprukte naar plek drie. De Leeuw had ook zijn snelheid hervonden want even later was hij De Wit voorbij en lag op plek vier. Met inmiddels twee ronden achterstand verliet De Backer de pits, maar een rol van betekenis kon de kampioen niet meer spelen, hij herpakte zich sterk door prompt de snelste ronde te laten afklokken, nog goed voor één punt.  

Aan kop namen Kosterman en De Groot afstand van Van den Doel, die in ronde vijf gepasseerd werd door De Leeuw. Daarmee was De Leeuw na zijn slechte start terug op drie. Op vijf naderde De Wit ook Van den Doel. Daarachter was het gat naar Land en Stuff inmiddels flink gegroeid.   

In ronde zes had De Groot steeds meer last van verlies aan vermogen en Kosterman had het gat kunnen vergroten tot ruim twee seconden. Op plek drie was De Leeuw op De Backer na de snelste rijder op de baan en naderde daardoor De Groot. De Wit was inmiddels op vier aangeland, met Van den Doel op vijf, Land op zes en Stuff op zeven. De Backer reedop plek acht en zou daar, uitvallers daargelaten, niet meer vanaf komen.  

De rondetijden liepen halverwege de race steeds verder op, een teken dat de baan toch serieus nat begon te worden. De Leeuw toonde zich eerder dit weekend al een uitstekend regenrijder en bewees dat ook nu weer. Binnen een ronde was hij niet alleen De Groot voorbij, hij was ook Kosterman tot op een halve seconde genaderd. Dan blijken de motorproblemen bij De Groot serieus te zijn want hij stuurde zijn Fiesta in ronde negen de pits in.  

Het gevecht om de leiding kon beginnen. Kosterman en De Leeuw gingen naast elkaar de eerste bochten door, maar de snelle dame wist vooralsnog de leiding te behouden. In de Strubben was het dan toch raak en leidde De Leeuw om direct daarna weer van de kop te worden verdrongen door Kosterman. Bij de elfde doorkomst was het toch weer De Leeuw op één, op minder dan een seconde gevolgd door Kosterman. De Wit nam op vier seconden van de leider de derde positie in, gevolgd door Land, die Van den Doel een plaatsje afhandig had gemaakt.  

Marnix de Wit
Marnix de Wit

In ronde twaalf kwam er een einde aan de strijd om de kop als De Leeuw stilvalt met problemen aan de versnellingsbak. Kosterman ging daarmee eenzaam aan de leiding, met op drie seconden De Wit en op een halve minuut (!) Land. Van den Doel was daarmee terug op vier en op vijf Stuff. Op twee ronden van de leider schoof De Backer door het uitvallen van De Leeuw en De Groot toch nog op naar plek zes.  

Kosterman ging met een voorsprong van vier seconden op De Wit de laatste ronde in en daarmee leek de uitslag vast te staan. In de laatste ronde viel nog wel Van den Doel met motorproblemen stil, maar omdat de rijders achter de tiener al op een ronde waren gezet, verloor hij zijn vierde positie niet.  

Podium race 2
Podium race 2

De winst ging daarmee naar Kosterman met op vier seconden De Wit. Land maakte het podium compleet en was meteen winnaar van de Gold Cup. Van den Doel was ondanks het niet passeren van de finish vierde met Stuff op vijf. Op twee ronden achterstand passeerde De Backer als zesde de finish. De Leeuw werd op drie ronden als zevende geklasseerd en De Groot op vier ronden als achtste.  

Het Junior podium werd daarmee bezet door Kosterman, die de dubbel pakt, De Wit en Van den Doel. La Kosterman schonk voor de tweede keer de grootste beker in de Ford Dealer Team Cup aan Ford Broekhuis.  

In het Benelux Ford Fiesta Sprint Cup-kampioenschap komt Tomas De Backer op een totaal van 252 punten! Alan Czyz is tweede (219), voor Esmee Kosterman (194), Johan Land (155), Calvin de Groot (154) en Jenson de Leeuw (91). Ohja, indien Alan Czyz aan de start was verschenen en zuiver rekenkundig twee keer zou gewonnen hebben, dan heette hij kampioen met 259 punten…  

Uitslag Race 2: 1. E. Kosterman, 14 ronden ; 2. M. de Wit, op 4.012 ; 3. J. Land, op 31.129; 4. M. van de Doel, 13 ronden; 5. M. Stuff, op 1.31.522; 6. T. De Backer, 12 ronden; 7. J. de Leeuw, op 11 ronden; 8. C. de Groot, op 10 ronden 

Ford Fiesta Sprint Cup Benelux





Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment