“Er is na rondvraag bij de teams die dit jaar een Fiesta Cup lieten rijden, duidelijk gebleken dat zij willen verdergaan”, zegt Dick van Elk, de grote baas van V-Max Racing Management. “Dat heeft veel te maken met de haalbare kostprijs van de Fiesta Cup en nog meer dat het een ideale instapklasse is voor jonge rijders die na de karting willen doorgroeien in de autosport, en in de eerste plaats in de sprintracerij. Zo telden we voor de Finale Races zeven Junioren en drie ervan gingen prompt voor het eindpodium. We kunnen het niet genoeg herhalen, maar de Ford Fiesta Sprint is en blijft een ideale kweekvijver en de doorstroming van zulke jongeren – zie de voorbeelden van Loek Hartog, Kenny Herremans, Colin Caresani, Nathan Vanspringel – is hiervan het mooiste bewijs. Dat er dit jaar liefst negentien verschillende rijders aan de start verschenen van één van de twaalf races, zegt bovenal genoeg over de blijvende interesse! Wij zijn daarenboven uitermate tevreden over de samenwerking met Race Winning Brands, die dit jaar borg stonden voor het aanleveren van gelijkaardige motoren en bovenal tijdens de raceweekends met een vaste ploeg technische bijstand verleenden aan alle teams. Dankzij het door hen ter beschikking stellen van de data van elke auto kreeg voortaan elk team inzage in die cijfergegevens. De komst van Race Winning Brands en Wiseco beschouw ik in de geschiedenis van de Ford Fiesta Sprint Cup als een uiterst belangrijke mijlpaal.”
Om het allemaal betaalbaar te houden, voorziet V-Max Racing Management voor de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup niet langer zeven, maar zes meetings. Met twee keer Circuit Zandvoort, twee keer TT Circuit Assen, aangevuld met één keer Circuit Zolder en voortaan nog slechts één keer Spa-Francorchamps. Vier keer betreft het eigen organisaties van V-Max Racing Management.
“Racen op wat bekend staat als het mooiste circuit ter wereld is, blijft een dure zaak”, stelt hij nog. “Op de centen letten, dat is ook de reden waarom we zoveel mogelijk de piste en dus de kosten delen met de Mazda MX-5 Cup. Het is slechts mogelijk om de Fiesta Cup in bepaalde meetings solo aan de slag te laten gaan indien er voldoende deelnemers zijn. Op dat vlak moeten we absoluut zeker zijn van minstens tien deelnemers, op jaarbasis. In het andere geval blijft het financieel niet haalbaar.”
Het was precies daarom dat de deelnemende teams in het verre Drenthe samenzaten en een eerste troepenschouwing opmaakten. Om potentiële rijders – met de blik gericht op België! – de gelegenheid te geven kennis te maken met een Ford Fiesta in Cup-versie, organiseert Oeste Kart op 2 december een testdag op het Belgische Mettet Circuit Jules Tacheny. Op 10 december volgt er ook nog een KNAF-testdag, maar dan op Circuit Zandvoort.
Kalender Benelux Ford Fiesta Sprint 2024 (PROVISIONAL)
12 april – Testdag – Circuit Zandvoort
13-14 april – Voorjaarsraces – Circuit Zandvoort
31 mei/1-2 juni – Spa Euro Races – Circuit Spa-Francorchamps
5-6-7 juli – Supercar Madness – Circuit Zolder
2-3-4 augustus – Jack’s Racing Day – TT Circuit Assen
13-14-15 september – Betcity Trophy of the Dunes – Circuit Zandvoort
25-26-27 oktober – Supercar Madness Finale Races – TT Circuit Assen
Benelux Ford Fiesta Sprint Cup