We beginnen dit overzicht met de kleinste van alle categorieën, de klasse A, voorbehouden aan de wagens van 1600cc. De laureaten van het laatste treffen, Rogier Van Kuijk en Thomas Leten (Renault Clio) pakken er een nieuwe titel, voor Christophe Cagnina en Massimo Petralia (Suzuki Baleno) enerzijds, Patrick Vander Eecken en Nicolas Lamonica (Peugeot 206) anderzijds, twee teams die zeker niet teleurstelden.
We moesten ook wachten op de laatste wedstrijd om de naam te kennen van de kampioen in de Klasse B. Die werd al eens gekroond in 2022 en Yvan Muller (Renault Clio) zet die trend door, nadat hij zich weloverwogen liet bijstaan door de jonge Thomas Vanloocke tijdens de finale in de Franco 240. Muller wint dus voor de onverwoestbare Guy Katsers en Philippe Ménage (Vauxhall Astra Coupé) en het duo Patrick Dubois en Cédric Wauters, die schitterden met hun Mazda MX-5 in de tweede helft van het seizoen!
De ware Marathon Man van de 100 Series by BGDC, Alain Van Tornhout, reed solo in zijn BMW Z4 en dat leverde hem zijn titel op in de Klasse D. Hij ging daar voor aan Raf Peeters en Philippe Wouters, wiens BMW 130 GTR in dit seizoenseinde niet onopgemerkt voorbijging.
In afwezigheid van de Nederlandse Boo Gielen (Renault Clio) tijdens de laatse confrontatie van het jaar, maakten Yardy Hoogwerf en Steven Teirlinck (Cupra) het werk af op Francorchamps. Ze haalden daarbij een nieuwe zege in de Klasse E en een flatterend klassement in het algemeen klassement. Het leverde hen de titel op in Klasse E voor Boo Gielen en het duo Fabrice Massin en Pierre Léonard, die van de Peugeot RCZ Cup overschakelden op de 308 Racing Cup in de tweede helft van het seizoen.
De enige concurrenten in regel binnen de Klasse F, Petra Carlier en Hervé Duelz, hadden weinig nodig om zich te laten overhalen hun BMW M3 E36 te laten zegevieren in het kampioenschap. Eenzelfde situatie was er voor Raphaël de Borman in de Klasse G-. De Luikenaar zette bij meerdere gelegenheden zijn Porsche 996 GT3 Cup in dit seizoen, met verschillende ploeggenoten. Hij wint dus de titel voor een van hen: Olivier Meurens.
Arthur Peters, Paul Geeris en ‘Karl White’ legden een goede trouw aan de dag met hun Porsche Cayman, en dat liet hen toe om te zegevieren in de Klasse G+. Het is uiteindelijk een koersfeit, tijdens een van de wedstrijden op Magny-Cours, dat besliste over het lot in de Klasse G++ op het einde van het seizoen. Door een bestraffing verloor Michael Van Peperzeel kostbare punten en dat liet toe aan Johan Van Peperzeel om helemaal op zijn eentje te winnen met de Porsche 991 GT3 Cup, voor Evren Yondem die een versie ‘992’ bestuurde, en voor Michael Van Peperzeel.
De Klasse S+ ging overduidelijk naar Raphaël van der Straten en Nathan Vanspringel, waarvan de MARC Focus V8 voordeel nam op de MARC BMW V8 van Dirk Mertens, Maurits Egdom en Chris Van Woensel.
Het eindklassement van de Divisie 1 is hetzelfde als dat van de Klasse B, met winst van Yvan Muller voor de beide duo’s van Katsers/Ménage en Dubois/Wauters.
Yardy Hoogwerf en Steven Teirlinck van hun kant werden de kampioenen in de Divisie 2, voor Petra Carlier en Hervé Duelz. Boo Gielen vervolledigde de top 3. Dat betekent dus dat er twee dames op het eindpodium staan!
Binne de Divisie 4, waar de GT’s met grote cylinderinhoud worden gemengd onder de Silhouettes, behaalde Johan Van Peperzeel de titel voor Raphaël van der Straten en Nathan Vanspringel enerzijds, en Evren Yondem anderzijds.
De volledige klassementen, met inbegrip van het gebruik van de jokers en de geklasseerde en niet-geklasseerde rijders, werden gepubliceerd op de site www.bgdc.be.
De drijvende krachten achter de 100 Series by BGDC gaan nu enkele weken uitblazen voordat ze de hele gemeenschap achter dit Belgische endurance kampioenschap weer bij elkaar zullen roepen, eind januari, ter gelegenheid van de prijsuitreiking. Dat zal dan een perfecte teaser worden voor de 2024 competitie.
Hundred Series by BGDC